Dersin Adı | Biyomedikal Enstrümentasyon |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BME 306 | Bahar | 2 | 2 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı biyomedikal enstrümantasyon ve temel ölçüm tekniklerini tanıtmaktır. Bu ders öncelikle elektrotlar, sensörler, transformatörler, yükselticiler ve elektrokardiyografların temelini kapsar. Fizyolojik basınç, ameliyathaneler, ultrasonografi ve tıbbi laboratuvar enstrümantasyonunu açıklamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, Biyomedikal Sistemler ve Cihazlar alanındaki 6. dönem zorunlu dersidir. Bu dersin amacı, biyomedikal enstrümantasyon ve ölçüm, temel akış, basınç ve hacim ölçüm tekniklerini tanıtmaktır. Ders öncelikle, biyopotansiyellerin oluşumunu ve ölçümleri için kullanılan farklı teknikleri ele alır. Elektrot, sensör, dönüştürücü, amplifikatör, elektrokardiyograf (EKG) ve elektroensefalografl (EEG) gibi cihaz ve ekipmanların çalışma prensiplerini içerir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Biyomedikal Enstrümantasyon ve Ölçüme Giriş: Temel Kavramlar | Webster JG. Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed. 2010 John Wiley & Sons: New York. Chp 1. |
2 | Temel sensörler, dönüştürücüler, anahtarlar, potansiyometreler ve röleler | Webster JG. Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed. 2010 John Wiley & Sons: New York. Chp 2. |
3 | Biyopotansiyel Yükselteçler ve İşlevsel Yükselteçler | Webster JG. Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed. 2010 John Wiley & Sons: New York. Chp 3. |
4 | Biyopotansiyel sinyallerin oluşumu | Webster JG. Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed. 2010 John Wiley & Sons: New York. Chp 4. |
5 | Elektrokardiyogram (EKG) ve Elektroensefalogram (EEG) | Webster JG. Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed. 2010 John Wiley & Sons: New York. Chp 5. |
6 | Biyopotansiyel Elektrotlar | Webster JG. Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed. 2010 John Wiley & Sons: New York. Chp 6. |
7 | Biyopotansiyel Kuvvetlendiriciler | Webster JG. Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed. 2010 John Wiley & Sons: New York. Chp 7. |
8 | Ara sınav | |
9 | Kan basıncı ölçüm yöntemleri | ders notları |
10 | Kan akış ve hacim ölçüm yöntemleri | ders notları |
11 | Solunum sistemi ölçümleri | Webster JG. Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed. 2010 John Wiley & Sons: New York. Chp 8. |
12 | Terapi Cihazları ve ölçümleri | Webster JG. Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed. 2010 John Wiley & Sons: New York. Chp 9. |
13 | Klinik Laboratuvar Cihazları | Webster JG. Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed. 2010 John Wiley & Sons: New York. Chp 10. |
14 | Elektriksel Güvenlik | Webster JG. Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed. 2010 John Wiley & Sons: New York. Chp 11. |
15 | Tıbbi Ultrasonografi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Webster, J.G., Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed. 2010 John Wiley & Sons: New York. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Khandpur, R., Biomedical Instrumentation: Technology and Applications, 2004, McGraw-Hill Professional Carr and Brown, Introduction to Biomedical Equipment Tech., Prentice Hall. Fourth Edition (2000). |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 20 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | - | - |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 5 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 4 | 64 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 14 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | - | ||
Proje | - | - | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 18 | |
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ve Biyomedikal Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | |||||
2 | Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | X | ||||
4 | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır. | X | ||||
5 | Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Biyomedikal Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Biyomedikal Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Biyomedikal Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest